Ligt mijn haar goed?

Standaard

Op mijn werk moet ik de mensen vaak om pasfoto’s vragen. Heel vaak verontschuldigen ze zich omdat ze boos kijken op de foto (die machientjes zeggen altijd dat je niet mag lachen voor een foto op een identiteitskaart) of omdat ze op de foto nog tien kilo zwaarder waren dan nu en dat dat eraan te zien is. Of als ze geen pasfoto’s bijhebben en ik zeg dat ze er in het hokje in het station kunnen gaan maken volgt er een zucht. Moet dat nu? Mijn haar werkt niet mee vandaag. Iedereen vindt het fijn als hij eens goed pakt op papier maar een lelijke foto is een eeuwig bewijs van het feit dat je er die dag maar zusenzo uitzag. Dat is natuurlijk realistisch. Je ziet er niet elke dag uit als een supermodel. Ik heb zelfs erg weinig supermodeldagen… Het is ook maar een momentopname, twee seconden nadat iemand u op de gevoelige plaat heeft vastgelegd terwijl je in je neus zit te peuteren kan iemand anders een foto maken van je meest verleidelijke glimlach.

Soms is het gewoon eens leuk om lelijke foto’s te nemen. Nietwaar? Zeker in een digitale fotokabien waar je geen centjes in moet steken. Lachengierenbrullen.

Ik daag iedereen uit om eens naar de lelijke kant van zichzelf te kijken. Die is ook absoluut de moeite waard.

Iedere twintigste van de maand kan je hier een “pasfoto” vinden. Hier vind je nog bloggers die meedoen aan het initiatief van “Twee meisjes in de stad”.

photocabine2

Een gedachte over “Ligt mijn haar goed?

Geef een reactie

