In de weekendkrant

Standaard

Dit weekend had ik ineens meer vrije tijd dan mij lief was. Sneeuw en een straat die veranderde in een ijspiste maakte van een dagje Gent, een dagje veel tijd om de weekendkranten door te nemen. En vooral om de bijlagen volledig uit te lezen. Als ik ooit nog iets doe met mijn journalistiekdiploma… dan schrijf ik hippe artikels voor de weekendbijlage. Artikels zonder enige nieuwswaarde, want zo’n journalist ben ik wel. Het harde nieuws najagen, niks voor mij. Geef mij maar kleine verhaaltjes over gewone mensen. “Man bijt Hond” op papier. Zoiets.

Net als Laurens De Keyzer. Begonnen met muziekkritiekjes in platenbladen en nadien bij de Gentenaar, het Nieuwsblad en de Standaard. Een grote mijnheer bij de gazet enfin, die van zichzelf ook zegt dat hij nooit een nieuwsjager geweest is. Eerder een schrijver dan een journalist. En nu, na bijna 50 jaar goochelen met de 26 letters van ons alfabet, is zijn column geschrapt. Ingeruild voor een kolom met twitterquotes. Triest. Ik zou ook niet vervangen willen worden voor online getetter. Als ik echt hardop droom, zou ik eigenlijk graag een column hebben. Maar om columns te mogen schrijven, moet je eerst iets anders verwezenlijkt hebben. Ofwel in de geschreven pers, ofwel in BV-land. En ik ben in beide werelden onbekend.

In het interview stond nog een interessante passage die het overpeinzen waard is. “Je moet er eens op letten: wie kan schrijven, kan vaak ook nog onaardig flirten. Of die nu verlegen is -want dat zijn wel meer schrijvende journalisten, ik ook- of niet. Een goede pen windt je op, verleidt je.” Ook Phara De Aguirre vindt dat blijkbaar. “Mannen die kunnen schrijven, hebben bij mij een streepje voor” staat er in haar voorwoord van Laurens De Keyzers bundel columns.

Helemaal gelijk allebei. Al weet ik niet of dat voor schrijvende vrouwen ook geldt. Ik ben eigenlijk zeker van niet. Maar schrijvende mannen zijn sexy. Absoluut. Zeker als ze zonder DT-fouten schrijven.

8 gedachtes over “In de weekendkrant

  1. Laurens De Keyzer

    Dank, jonge dame, voor je lieve groet aan mijn adres in je blog van 25 maart (die me nu pas door een vriendin gesignaleerd werd). Je eindigt met de boodschap dat schrijvende mannen sexy zijn, “zeker als ze zonder dt-fouten schrijven”. Ik doe mijn best. Nu jij nog! – zoek je zelf je dt-fout in je blog “Sterke vrouw” van 5 april?

    hartelijke groet
    Laurens

Geef een reactie

