Goodbye teacher, see you tomorrow.

Standaard

Lang lang geleden toen ik nog klein en schattig was (derde kleuterklas) zat ik in de klas bij juffrouw Lisette. Later als jij groot wordt, zei die, ga ik met pensioen en dan mag jij juffrouw van de derde kleuterklas worden. Ik giechelde eens en ging verder met puzzelen. Toen ik al minder schattig maar nog steeds klein was (eerste middelbaar) zag ook de mevrouw van Frans wel een leerkracht in mij. En eigenlijk zag ik dat zelf ook wel. Tijdens de examens hing ik urenlang met mijn vriendinnetjes aan de telefoon om uit te leggen hoe dit en dat nu ook alweer in elkaar zat.

Alleen mijn tante-juf zei ‘slecht idee Kristien, denk niet enkel aan die twee maanden vakantie’ en ik ging communicatie studeren.

Maar ondertussen ben ik hier dus in een schooltje met leergierige kinderen en dan komt mijn ‘speelpleinspirit’ naar boven. Chandou (een van de leerkrachten) kwam vanmorgen ineens naar mij en de meisjes van Groep T en zei “The class is ready”. Ik trok even grote ogen. “Ready for?” “Practice pronounciation…” Okay dus! Zo gezegd, zo gedaan. Ik installeerde een speelgoedwinkel in de klas en we speelden winkeltje. Ideaal om eens echte dialoogje te oefenen en veel leuker dan gezamelijk spellen of zinnen op het bord schrijven. “Amai, nooit leerkracht willen worden?” vroeg Rachel “Goed idee, die winkel.” In de namiddag had ik de smaak helemaal te pakken en speelden we een soort van pot pot piano om kleren en kleuren te herhalen. “Al wie een zwarte T-shirt draagt, mag een stapje vooruit zetten”. Leuk en nuttig. Hopelijk hebben onze Cambodjaanse leerkrachten er ook iets van opgestoken en doen ze soms ook eens een spelletje met de kinderen. Want spelen is ook leren.

Morgen op het programma: een memoryspel om tegengestelden te leren (big -small etc) en een bezoekje aan de middelbare school van Piseth. En daarna… in het zwembad hangen. ’t Is hier ook een beetje vakantie he.

Een gedachte over “Goodbye teacher, see you tomorrow.

Geef een reactie

