Sterke vrouw

Standaard
* Een gastblog van ons Tine*
Het leuke aan vriendinnen is dat je altijd wel iets bij elkaar kunt bewonderen. Veel gemakkelijker dan in andere relaties. Bij zussen bijvoorbeeld speelt het opgelegde familiescenario altijd zijn rol, bij collega’s zie je vaker wat ze wel hebben en jij niet. Kortom, vriendinnen zijn de ideale personen om bewondering voor te hebben.
Wat Kristien bij mij bewonderd, weet ik niet echt, maar wat ik bij haar bewonder, weet ik wel!  Kristien kan geweldig goed single zijn. Ik ga er natuurlijk van uit dat dat haar waarschijnlijk soms flink tegensteekt, maar toch: het lukt haar om 90% van de tijd Happy Single te zijn. Ik kan dat totaal niet! En om U daar de inpact van te doen begrijpen: ik ben er “vroeg aan begonnen”. Hoewel.
Toen ik naar Bordeaux vertrok om te gaan studeren, hebben mijn zussen een lijst gemaakt met alle pretendenten waar ik mee zou samen geweest zijn. Een A-viertje recto-verso met op elke lijn een naam. Ik moet natuurlijk wel het een en ander rechtzetten voor U mij als lichtekooi bestempeld.
In de lagere school zaten we in een klas met 8 meisjes en één jongen. Natuurlijk waren we allemaal stiekem (of soms minder stiekem) verliefd op hem. En natuurlijk hield hij meer van voetballen dan van ons. Tja… Bovendien, hij zag mij niet staan, ook al deed ik zo hard mijn best om mee te sjotten met de jongens.
In het middelbaar had ik dan eindelijk mijn eerste echte vriendjes. Meer dan een kuis kusje en handjes vasthouden is er natuurlijk niet van gekomen, wat dacht U dan? Er zitten wel nog steeds hele pakken liefdesbrieven in een doos bij mij thuis, want in die tijd kroop men gemakkelijker in de pen dan in bed! Jawel Mevrouw!
Ik ben wel honderd keer stapelverliefd geweest, in elke jongen of man de karaktertrek zoekend die ik in mezelf of mijn omgeving miste.
Maar op de dag van mijn vertrek naar Bordeaux had ik “slechts” drie mannen gekend in de Bijbelse betekenis van het woord. (De lijst van mijn zus was dus archi-fout! Maar ik heb het haar al vergeven, hoor!)
Maar mijn zus had misschien wel een beetje gelijk: ik ben echt niet veel alleen geweest. Was het “uit” met een vriendje, dan kon ik meestal wel bij een nieuwe partner met mijn verdriet terecht. Alleen zijn was (en is) voor mij een drama. Misschien omdat ik er nog niet helemaal zeker van ben dat ik sterk genoeg ben om zonder maatje door het leven te gaan. Misschien omdat het geruststellend is om te weten dat er iemand aan je denkt, op je wacht en op je rekent. Misschien omdat een relatie een veilig vangnet kan zijn. En waarschijnlijk ook omdat ik niet echt de sterke vrouw ben die anderen denken dat ik ben.
Daarom bewonder ik Kristien. Zij kan dat allemaal wel. Het is vast en zeker niet elke dag een pretje, soms prikt het waarschijnlijk wel wat. Maar de sterke vrouw? Zij is het!
P.S.: Dat Kristien een sterke vrouw is, neemt niet weg dat ik haar van harte een soul-mate wens! Misschien herinnert U zich het Chick zoekt uiltje-artikel?
Een gedachte over “Sterke vrouw

Geef een reactie

