Lang leve de koning(in)

Standaard

Volgens mij had ik als kind altijd al een realistisch toekomstbeeld. Ik heb er nooit over gedroomd om prinses te worden. –Behalve die enkele keer dat ik mijzelf prinses Prieeltje waande en Kulderzipken naspeelde- Nee, ik ben allesbehalve jaloers op Maxima vandaag. Ik wilde altijd al liever kleuterjuffrouw worden of F16-piloot. Ik heb gelukkig op tijd ingezien dat twintig kleuters behoorlijk lastig kunnen zijn en om F16-piloot te worden zijn mijn ogen niet goed genoeg.

Maar dus: waarom ik geen prinses wilde worden.

Ten eerste zijn de prinsen die we hier in aanbieding hebben niet meteen mijn type. Een beetje oud voor mij ook he.

Ten tweede sta ik absoluut niet met oranje. Ik had natuurlijk ook voor prins Filip kunnen gaan maar zwart-geel-rood staat mij ook al niet.

Ten derde zijn er wel delen van de prinsessenjob die interessant zijn. Het reizen bijvoorbeeld. Maar er zijn ook minder leuke dingen. Het feit dat niemand u gewoon durft aanspreken, de bodyguards die u constant op de hielen zitten, honderden toespraken moeten aanhoren die alle honderd even boeiend zijn, het onophoudelijke glimlachen en handjes schudden …

Ten vierde is er heel de garderobe. De look van de prinsessen wordt nogal in het oog gehouden. En er is altijd wel iemand die commentaar heeft. Zelfs als je je mooiste prinsessenkleed bovenhaalt, dan vindt iemand het gegarandeerd een beetje te veel gefrul. Of te tiara net te groot.

Ik zou geen goede prinses zijn. Laat staan een goede koningin. ‘k Ben vanmiddag gaan shoppen voor een communiefeestoutfit en zelfs dat is niet gelukt.

Mocht u zich trouwens afvragen waarom Maxima vandaag koningin wordt en prins Claus het met prins-gemaal moest doen. Dat komt omdat Beatrix als staatshoofd eigenlijk al de koning van Nederland was. Naast de koning kan er niet nog een koning staan. Dan zou het lijken alsof prins Claus het staatshoofd was en dat was dus niet zo. Nu er –na zeer lange tijd- weer eens een mannelijke koning op de Nederlandse troon zit, is er geen reden dat koningin Maxima voor verwarring zou kunnen zorgen.

En Beatrix, die is terug prinses vanaf vandaag.

KAR11_DUTCH-MONARCH_0430_11

Een gedachte over “Lang leve de koning(in)

Geef een reactie

