Foto-etiquette

Standaard

“Daar moet je een foto van maken!” riep de buurvrouw tijdens onze Bokrijkuitstap. Dat kon, want ik liep al heel de dag met mijn Nikon rond mijn nek. Maar toch deed ik het niet. Ik durfde niet. Het beeld was nochtans een plaatje waard. Vier volwassen mensen op stap met minstens tien hondjes zo groot als cavia’s. Allemaal (de hondjes, niet de mensen) gekleed in een roze pakje met tutu. Een aantal aan de leiband. Een aantal in de koets.

Ik doe dat niet, zo met mijn camera voor de mensen hun neus springen en afdrukken. Ik vind dat ik eerst moet vragen of dat mag. Expliciet of met een hoofdknikje of een blik. Maar ik durfde niet. Al het spontane van de foto verdwijnt dan ook natuurlijk.

“Komaan” spoorde de buurvrouw mij aan en ik maakte alsnog een foto van hun achterkant.

Dat druist nog meer in tegen de foto-etiquette vrees ik. Nu hebben ze niet eens gemerkt dat ik een foto van hen maakte en ik zet hem wel online.

Bovendien heb ik nu een lelijke foto van die mensen hun achterkant in plaats van een mooie foto van de voorkant van het tafereel met zicht op de prachtige oprijlaan.

Wat zijn jullie DO’s and DON’Ts op fotografiegebied?

DSC_0833

 

2 gedachtes over “Foto-etiquette

  1. tineborms

    Wat ik in dit geval zou gedaan hebben. Hurken en alleen de hondjes kaderen en de mensen tot op handen-hoogte. Zo herken je ze niet en heb je geen problemen met internetgedoe.
    Verder ga ik ook niet zomaar in de straat fotos maken… Dat is inderdaad een etiquetteprobleem, des te meer omdat mensen in Frankrijk eigenaar blijven van hun beeld. Je mag er dus niet eender wat mee doen, ook al is het artistiek en zo… Professionneel gezien gelden heel strikte regels ivm met dat fameuse “droit à l’image” en is het gewoon beter als je schriftelijke toestemming hebt van de mensen voor het promotionele gebruik van hun fotos. Commercieel mag natuurlijk helemaal niet zonder hun toestemming.

Geef een reactie

