Iedereen introvert

Standaard

Heel wat mensen herkenden zichzelf in de handleiding voor introverte mensen die ik gisteren postte. Ofwel is dat iets typisch aan bloggers ofwel is het puur toeval. Of is iedereen misschien soms een beetje introvert? Net zoals velen zit ik zo’n beetje tussenin. Ik ben geen eenzaat maar ook geen tafelspringer.

Ik kan genieten van gezelschap maar dat moeten niet speciaal twintig mensen tegelijkertijd zijn. Ik haal energie uit een goed gesprek, zelfs uit een pittige discussie, maar tijdens een vergadering waarbij iedereen met zijn vuisten op tafel slaat zucht ik eens diep.

Ik moet soms wat grenzen verleggen om “gewenst sociaal gedrag” te vertonen maar ik leg makkelijk contact met mensen die nieuw zijn binnen onze groep (groep collega’s/groep vrijwilligers/nieuw lief van iemand van de vriendengroep). Een per een, dat kan ik aan. Vind ik zelfs leuk. Mijn ‘introvertheid’ (Is dat een woord?) heeft mij ook nog nooit tegenhouden om leuke dingen te doen. Ben ik ondanks of dankzij mijn introvertheid alleen naar Finland getrokken om een cursus natuurfotografie te volgen? Ik organiseer ook verjaardagsfeestjes en schoolreünies. Dit weekend vier ik zelfs mijn onjaardag en ik heb heel wat mensen uitgenodigd om mee te komen vieren. Ook de zon, ik hoop dat ze komt.

Ben ik nu introvert of extravert? Ergens tussenin zeker, afhankelijk van de situatie, het moment, het gezelschap… Iedereen heeft af en toe me-time nodig, toch?

Waarom wordt introvert gedrag trouwens gezien als negatief? Stel u even voor dat iedereen extravert was. Dat zou hier nogal een vermoeiende boel opleveren. Nadenken voor je spreekt is toch geen misdaad 🙂 Leve de diversiteit.

Dit is trouwens berichtje nummer 900. Een feestje geven als ik bij 1000 kom? Dan nodig ik al die bloggers uit om eens kennis te maken… Al is dat wel een grote groep onbekende mensen… Ga ik niet leuk vinden.

Rooster-with-text

2 gedachtes over “Iedereen introvert

Geef een reactie

