Pleister op de wonde. Of eiwit?

Standaard

Een ongeluk is gauw gebeurd. Klopt volledig. Heel even niet opletten. Afgeleid worden door de telefoon of de deurbel. Te lui zijn om het licht aan te doen en ergens tegenknallen. Ik kan er wat van. Het moet zijn dat ik sterke botten heb want ik ben al een aantal keer flink gevallen maar heb nog nooit wat gebroken. Qua zichtbare littekens blijft het ook beperkt tot een gat in mijn voorhoofd. Een gaatje. Overblijfsel van de windpokken.

Een tijdje geleden was ik aan het koken. Dat gebeurt niet vaak, ik ben er ook niet zo goed in, dus gaat er af en toe wel eens iets fout. Koken, messen, vuur, warme potten en pannen, gevaarlijke kookgerief zoals een rasp of een mixer. Ik moet niet vertellen dat dat vraagt om ongelukken.

Het idiootste is dat het ongeluk waar ik het over wil hebben, gebeurde nadat ik de situatie geanalyseerd had en me had bedacht dat de kans dat ik me zou verbranden redelijk reëel was. Hete olie op een te hoog vuur. Ik besloot dat de kans 50/50 was dat ik mezelf al dan niet pijn ging doen en… verbrandde mijn arm. Ik had bij nader inzien beter eerst mijn kansen vergroot en de pan van het vuur gehaald bijvoorbeeld.

Een collega vertelde me dat eiwit op een brandwonde smeren ook helpt maar terwijl ik vloekend door de keuken hipte en mijn veggieburger ook nog het risico liep om aan te branden had ik geen tijd om die info even te googlen om te checken of dat klopt. Een doorstuurmail.

Het internet is het er trouwens niet over eens of die info juist is, maar ik heb sowieso mijn bedenking bij van die doorstuurmails. Ik heb sinds het schielijke overlijden van de kippen van mijn grootouders toch praktisch nooit meer eieren in huis dus ga ik nog wel eens flammazine kopen. Binnenkort hoort dat bij de standaarduitrusting van mijn keuken.

Eerst water en de rest komt later. Onthoud dat maar. De rode vlek op mijn arm is ondertussen bijna weg.

524469_10150824976236705_606671704_9716977_1547563339_n

 

3 gedachtes over “Pleister op de wonde. Of eiwit?

Geef een reactie

