Vijfde leerjaar

Standaard

Elke twintigste van de maand kruipen heel wat bloggers in een fotohokje. Een echt of een digitaal. Idee’tje van twee meisjes in de stad.

Deze keer heb ik een foto van onder het stof gehaald. Een pasfoto uit het vijfde leerjaar. Niet gemaakt in een fotohokje maar door de schoolfotograaf. In de opvangklas, voor een schone blauwe achtergrond met witte wolkjes. De foto’s waren dus niet bruikbaar voor een identiteitskaart. Waarschijnlijk daarom dat ik er meer dan zestien jaar na datum nog steeds zoveel over heb. Ik gok dat de twee afknipte exemplaren in de portefeuilles van mijn moeder en mijn tante zijn geraakt.

De klasfoto zit ook nog mooi in het hoesje. Het is zelfs een klasfoto waar ik redelijk deftig opsta. In mijn zoektocht naar deze foto’s heb ik al mijn klasfoto’s teruggevonden -behalve die van het vierde leerjaar- en ik kan u zeggen… ik sta er telkens geweldig op. De ene keer met mijn hemd uit mijn broek, de andere keer heel erg triestig kijkend of met mijn ogen naar het plafond.

Desalniettemin zijn het leuke herinneringen. Ik kan de schoolfotograaf ook niks verwijten. ’t Is een vak apart en ik was duidelijk niet zo’n fotogeniek kind. Gekgenoeg zijn de klasfoto’s van het middelbaar minder idioot. Een enkele keer een beetje water in mijn kelder maar ik heb mij niet schuldig gemaakt aan het dragen van buffalo’s of marinajasjes.

Ook lang geleden dat ik het woord desalniettemin nog eens gebruikte…

DSC_0927

De juffrouw met de rok is trouwens de tante waarvan sprake hoger in het artikel. In’t echt heeft ze twee benen.

Een gedachte over “Vijfde leerjaar

  1. Ik heb onlangs ook nog eens mijn klasfoto’s van de lagere school uitgehaald, want laat mijn grote dochter nu toch een vriendje hebben wiens moeder nog bij mij in de klas heeft gezeten … Ik slaagde er trouwens altijd in om als helemaal mezelf op die foto’s te staan, zijnde toen kort en dik. Het korte is gebleven, de kilo’s gelukkig niet !

Geef een reactie

