Tapas à volonté

Standaard

Vanmiddag werd ik weer een beetje slimmer. Weeral 🙂 Op culinair gebied dan nog. De werkgever organiseert soms middagactiviteiten en zo stond ik dus vanmiddag samen met een collega en mijn polkadotschort achter het kookvuur. Na wat uitleg over het concept tapas en antipasti mochten we ons wagen aan “Bruschetta caponata met kwartelei”.

Ik kan u al wel verklappen dat de hapjes die ik daar geproefd heb beter waren dan de boterhammen met choco die in mijn brooddoos zaten.

Wist je trouwens waarom tapas tapas heten? Tapa is het Spaanse woord voor deksel. Om de vliegjes en muggen uit de Spaanse wijn te houden zette men een bordje bovenop zijn glas. En als snel waren dat geen lege bordjes meer maar tapas.

Terug naar de kookpotten! ‘k Ben altijd een beetje bang dat zo’n kookworkshop veel te moeilijk gaat zijn en we daar liflafjes op tafel zouden toveren waar ik thuis in geen honderd jaar nog aan begin. Ook deze keer klonken de opdrachten niet zo simpel maar al bij al viel onze uitdaging nog mee. De chefkok van dienst kon de moeilijke woorden in het recept verklaren. Vooral veel snijwerk. Het nieuwe woordje dat ik leerde was ‘brunoise’, dat is een snijwijze voor groentjes. Als de chefkok gewoon gezegd had “Snijd al de groenten in kleine blokjes” had ik zelfs zonder hulp mijn broodje kunnen prepareren.

Wij ‘brunoisden’ dus paprika, courgette, ui, olijven en tomaatjes. Balsamico en een lepel suiker erbij. Kwarteleitje erbovenop. En klaar! Als je een hapje zelf maakt en de anderen enkel proeft mis je natuurlijk heel wat info, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik toch enkele dingen thuis ga uitproberen en dat ik succes ga oogsten.

DSCI0304

De volgende persoon die bij mij komt eten mag tapas en cava verwachten. Of antipasti en prosecco, je mag kiezen. Bij voorkeur op mijn terras. De cava staat alvast koud. Nu enkel nog companie en de zon. Ik skip wel de kwarteleitjes. Gepriegel…

Als ik de recepten in mijn mailbox heb zitten, deel ik ze zeker op onze kookblog. Ik kijk vooral uit naar de hartige tiramisu van tomaat en basilicum en de geitenkaashapjes.

3 gedachtes over “Tapas à volonté

Geef een reactie

