Een donderdag cadeau

Standaard

Donderdag kregen we zomaar een feestdag cadeau. Feestdagen op een donderdag, ik ben daar fan van. (Want op donderdagen moet ik normaal tot 20u werken dus op zo’n feestelijke donderdag krijg ik meteen drie dagdelen vrij). Als we de brug maakten zou ik nog gelukkiger zijn maar een gegeven paard kijkt men niet in de bek dus genoot ik van mijn extra vrije dag.

Alleen vroeg ik mij af of het misschien een optie is om die 15de augustus in het vervolg zelf te mogen inplannen. Ik heb genoten van mijn dag maar ik hoef niet per se op 15 augustus te vieren dat Maria naar de hemel is gegaan. Mensen die dat belangrijk vinden, mogen dat van mij he. Maar op die manier kunnen mensen die wel gelovig zijn (om het even welke religie) zelf kiezen wanneer ze vrij nemen om feesten die voor hen belangrijk zijn te vieren. Een collega van mij die meedeed met de ramadan had dan bijvoorbeeld een dagje vrij kunnen nemen om te bekomen van het suikerfeest. Was ook leuk geweest voor zijn rechtstreekse collega’s 🙂

Eerlijk, hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld gisterenochtend naar de mis geweest om Maria te herdenken? Okay, ik.  Als ik geen lid was van een harmonie zou ik nooit zo vaak in een kerk zitten maar op mijn vrije dag zat ik dus al wel op een onchristelijk uur in een zijbeuk van de kerk met een partituur van een bewerking van het Avé Maria voor mijn neus. Goed voor mijn algemene kennis wel want ik kende die klassieker nog niet.

Ik weet wel dat het geen revolutionair idee is, bij elke religieuze feestdag à la offerfeest of chanoeka lanceert iemand het idee weleens, maar toch graag ook uw mening. Wie is er voorstander van het afschaffen van vaste feestdagen voor feesten die bijna niemand meer viert zodat iedereen er een dagje tussenuit kan als hij dat zelf graag wil.

Ik heb nog een cadeautje voor u: het dakterras van Museum M is ook 22 en 29 augustus nog open. Mét beiaardconcert én happy hour om 19u. Het is wel aangeraden om op tijd te komen want de plaatsen zijn beperkt en iedereen wil het prachtige uitzicht op de universiteitsbibliotheek zien.

En omdat we in een vrijgevige bui zijn. Nog een zomerse muziektip. De Lazy Sundays in OPEK. Nog niet gecheckt en goedbevonden maar ze hebben daar ook een dakterras dat ik in de nabije toekomst eens wil checken. Ze beloven een loungy chilly DJ-set en ’t is allemaal gratis.

5 gedachtes over “Een donderdag cadeau

  1. tineborms

    Niet dat ik zo conservatief ben, maar het is toch al ingewikkeld genoeg met winkels… Wie is wanneer open en zo… Daarom: houden die boel, je hebt immers ook nog gewone vakantiedagen waarvoor je de bestemming al mag kiezen.

  2. Die feestdagen gaan aan mij meestal sowieso voorbij. Velen vallen op een maandag (Pinkstermaandag, Paasmaandag,…) en dan moet ik sowieso niet werken. En ik krijg die dag niet op een andere moment. Deze donderdag viel midden in mijn vakantie dus die ben ik ook kwijt. Wat ik wel heel lastig vind aan het feit dat ze vaak op maandag vallen is het feit dat dat meestal de dag is waarop ik boodschappen doe, langs de bank ga en van die dingen. Ik ben dus eigenlijk eerder een dag kwijt dan een dag rijker, want ik moet al die dingen dan op een ander moment extra in mijn agenda proppen.

    Ik ben dus geen fan van die vaststaande feestdagen, maar of ik ze nu zelf zou willen kiezen weet ik nu ook niet zeker.

    Overigens wordt hier in het Antwerpse Moederkesdag gevierd op 15 augustus, dus hier heeft het misschien iets meer betekenis. Bij ons is het nog maar het eerste jaar dat we het niet meer vieren met de ganse familie omdat mijn grootmoeder begin dit jaar is overleden. Maar daarvoor was dat wel echt een dag waarop we met zijn allen samenkwamen.

  3. Wat een toeval. Ik heb ook drie dagdelen moeten werken op die dag en heb helaas ook geen brug kunnen maken. Toch ben ik voorstander van het behoud van de feestdagen, een ‘verplicht’ verlofdagje is ook wel eens leuk. Bovendien had ik de avond voordien een feestje van het vriendin, die het speciaal dan gepland had omdat alle aanwezigen konden uitslapen ’s daags nadien. Als feestdagen wegvallen, valt dat voordeel ook weg. Dus voor mij mag het blijven zoals het is, maar ik ben dan ook een beetje een gewoontedier.

Geef een reactie

