To auto or not to auto

Standaard

Ik ben absoluut een fan van het openbaar vervoer.

Geen parkeerproblemen, tijd om te lezen onderweg, geen risico dat je een boete oploopt, glaasje op laat je rijden …

Jammer genoeg is De Lijn geen fan van mij. Ze zijn mij serieus op mijn zenuwen aan het werken.

De bus richting mama rijdt niet meer door ’t stad (en dus niet meer langs mijn appartement). Een omleiding door werken. Werken die niet plaatsvinden op het traject dat de bus normaal aflegt. En die mij verplichten om een half uur op voorhand te vertrekken zodat ik eerst heel de stad kan doorhossen richting alternatieve halte.
Op de borden waar de bus niet passeert, staat hij wel nog steeds aangekondigd. Ook houden ze zich niet aan de omleidingen die op de bordjes zijn aangegeven of slagen ze erin niet op te dagen nét op het moment dat ik dringend ergens moet zijn. Dat is al twee keer gebeurd deze week. En ’t is nog maar donderdag…

En dat gaat nog tot het einde van het jaar duren heel die busmiserie… Dat is een eeuwigheid. Vooral voor een nodeloze omleiding is dat nogal idioot.

Gisteren was ik zo kwaad dat ik uitriep “En nu koop ik een auto” waarop mijn nicht vanmorgen begon te mailen. Vijf tweedehandsautootjes die graag met mij op stap willen zitten er al in mijn mailbox.

En ik twijfel… want na de eerste boosheid ben ik nog steeds fan van het openbaar vervoer. Plus, ik vermoed dat enige luiheid zal opduiken als ik een auto heb. Plus, dat is ook niet van de verniet zo’n autootje. Plus, autorijden ik doe dat nog steeds niet echt graag. Plus, ik wil het milieu sparen.

Jammer dat Cambio voor mij niet handig is.

5 gedachtes over “To auto or not to auto

  1. twweet

    Ik ging ook roepen: cambio! Heb daar zelf jaren gebruik van gemaakt en was altijd heel tevreden. Nu ik ‘een gezin’ heb, hebben we een eigen wagen die we wel delen. (kijk op autopia) Ook nu zijn we tevreden.

  2. Cambio is voor mij niet echt een handige optie. Dat is eerder om snel even mee boodschappen te doen. Niet om ’s morgens een korte rit te doen, heel de dag (en vaak nog nacht) de auto te laten staan en ’s avonds (of de volgende morgen) terug te rijden.

  3. Als het maar af en toe niet lukt met het openbaar vervoer, is in die gevallen een taxi nemen goedkoper dan zelf een auto kopen en alle bijhorende kosten dragen. Of een plooifiets kopen, kan ook goedkoper zijn. Dan doe je bv. een stukje met het openbaar vervoer en daarna nog een klein eindje met de plooifiets.

Geef een reactie

