Omdat iedereen een tweede kans verdient

Standaard

In 2006 waren er heel wat mensen heel erg enthousiast over “De helaasheid der dingen”. Het boek van Dimitri Verhulst met halfautobiografische verhalen over alcoholverslaafde nonkels. Ik vond er niks aan en skipte verder alles wat Dimitri Verhulst bij elkaar schreef.

Volkomen onterecht zo blijkt. Verhulsts nieuwste roman “De laatkomer” sprak mij erg aan qua thema. Désiré Cordier doet alsof hij dement is om zo van zijn middelmatige leven (en zijn vrouw) verlost te geraken.

Nu weet ik toevallig dat Alzheimer een smerige ziekte is maar het doet deugd om er ook eens mee te kunnen lachen. Het boek bevat evengoed tragische als hilarische scènes (en voor mensen met bijvoorbeeld een grootvader met alzheimer herkenbare momenten). *spoiler-alert* Hoe Désiré zijn kinderen verplicht de caravan aan te haken bij zijn vertrek naar het rusthuis, de reacties van de buren, het bestellen van een vegetarische moussaka om zijn vrouw nog eens te pesten, de geheugentest waar Désiré maar net in slaagt …

Jammer genoeg was het boek altijd uitgeleend in de bibliotheek dus moest ik mij eerst tevreden stellen met wat anders.

“Dinsdagland” en “Mevrouw Verona daalt de heuvel af” heb ik allebei graag gelezen maar “De Laatkomer” is echt een aanrader. Leest als een trein.

Misschien moet ik zelfs de Helaasheid eens uitlenen?’ ’t Was er toen misschien gewoon niet het goede moment voor.

Zei ik trouwens net dat iedereen een tweede kans verdient? Ik vrees dat dat voor mijn kermisdate toch niet waar gaat zijn…

3 gedachtes over “Omdat iedereen een tweede kans verdient

  1. Wel, misschien moet ik Dimitri Verhulst dan ook nog een 2e kans geven. Ik vond “De helaasheid der dingen” ook niks. De film trouwens ook niet (’t is dat we gratis tickets hadden). En ik vind de mens eigenlijk ook niet bijzonder sympathiek. Maar misschien moet ik dus toch nog eens een ander boek van hem proberen.

Geef een reactie

