Twee keer cinema

Standaard

Twee dagen na elkaar naar de cinema geweest. Dat vraagt om enkele korte recensies.

Dinsdag: Het Vonnis (de nieuwe van Jan Verheyen in avant première) ’t Is dat ik gratis tickets had want anders was ik die film waarschijnlijk niet in de cinema gaan zien. Al bij al is het beter meegevallen dan verwacht. Teamspirit en Zot van A waren duidelijk andere koek dan deze prent. Ik ben in ieder geval de zaal buiten gestapt met het gevoel dat ik niet meteen ging kunnen slapen, er zat nog teveel in mijn hoofd om over na te denken. Hopelijk moet ik nooit in een assisenjury zetelen.

Ik zou de film niet spannend willen noemen, echt ruimte om na te denken laat Jan Verheyen niet (maar ik doe het lekker toch omdat ik zijn stellingen in vraag stel) maar de scènes met Vic De Wachter als minister van justitie (en zijn woordvoerder) waren wel leuk.

Gisteren dan was het tijd om mijn Spaans op te krikken en ook op andere vlakken het een en ander bij te leren. Una pistola en cada mana is een komedie over mannen met een midlifecrisis. Gelukkig iets luchtiger dan de vorige film want alhoewel het gaat over bedrog, impotentie, depressie en andere vrolijke onderwerpen wordt er echt wel gelachen. Fijne soundtrack, strakke dialogen, een hoop goede acteurs samen.

Wat hebben we geleerd gisteren?

1) Mijn Spaans is niet helemaal verdwenen maar toch zo goed als. Het Italiaans van de trailer van weetnietmeerwelkefilm klonk mij dan weer zeer bekend in de oren na zes uur La Meglio Gioventu kijken nog niet zo heel erg lang geleden.

2) Latino mannen mogen er absoluut wezen. Ook als ze 40+ zijn, grijs beginnen worden of een buikje krijgen.

3) Spaanse macho’s zijn in deze film eerder antihelden. De vrouwen zijn in control en de mannen kunnen niet eens elkaar helpen want ze slagen er niet in om onder elkaar over hun gevoelens te praten. Dat vrouwen het sterke geslacht zijn wisten we al langer maar deze mannen worden toch echt een beetje zielig geportretteerd.

4) Alleen naar de film gaan is niet zielig. Er waren daar best veel mensen alleen. Naast mij een vijftiger die misschien iets wilde leren over zijn eigen midlifecrisis.

3 gedachtes over “Twee keer cinema

Geef een reactie

