Advocatentaal

Standaard

Gisteren ging ik samen met een collega naar een studiedag.

Jammer genoeg bestond het aanwezige publiek voor 80% uit advocaten. En advocaten praten duidelijk een eigen taaltje. Ze praten niet in woorden maar in nummers. Arrest nummerzoveel van diedatum, artikel nummer 74/14 paragraaf 3. EVRM 3 of 8.

En alsof dat nog niet erg genoeg is geven ze de woorden die ze wel een gebruiken een andere betekenis dan de gemiddelde mens. Ik heb tientallen keren de woorden appreciatie en geapprecieerd gehoord maar nooit in een context van ‘iets waarderen’. Ik zou jullie graag uitleggen in welke context dan wel maar dan ben ik alweer vergeten.

Lang geleden dat ik mij zo dom gevoeld heb… Het ging gelukkig meteen wat beter toen de aanwezige advocaten zeer idiote vragen begonnen te stellen over procedures die ze toch echt wel zouden moeten kennen.

Ander lichtpunt in de duisternis. Na de uiteenzetting was er nog even tijd om wat winkels onveilig te maken én heb ik botjes gevonden. Niet dé botjes maar toch botjes. Na tien minuten Meir had ik natte voeten. Dat kon toch echt niet meer.

5 gedachtes over “Advocatentaal

  1. Ik heb 5 jaar op een notariaat gewerkt. Bij de medewerkers waren er zowel juristen als niet-juristen dus het viel al bij al mee. Maar ik kan er mij wel iets bij voorstellen bij die “advocatentaal” 🙂

Geef een reactie

