De tweede date is cruciaal

Standaard

Dit weekend zat ik weer met enkele ervaringsdeskundigen op café (maw met een aantal singles die al dan niet actief aan het daten zijn). Er ontspon zich een interessante theorie over het aantal dates voor het koekenbak is.

We kwamen tot de conclusie dat…

  • de eerste date praktisch altijd leuk is. De spanning die erbij gepaard gaat, het uitdenken van wat je gaat doen, het uitzoeken van de juiste outfit … Kan bijna niet mislukken.
  • Date twee is cruciaal. Na die date zou je moeten weten of je meer wil of niet. Als je elkaar daarna nog wil zien, zit het snor.
  • Drie dates is het maximum. Als er dan niet gekust is, heb je ofwel een vriend bij ofwel zie je elkaar nooit meer.  (Al was er geen unanimiteit over deze stelling, vooral bij de vrouwen mag het langer duren maar als er zo’n moment komt waarop X meer wil en Y niet zit je met een probleem)

Maar wat is de eerste date? Van wanneer begin je te tellen? Is dat meteen de eerste ontmoeting? Of moet het voor beide partijen duidelijk zijn dat het om een date gaan met de hoofdletter d. Doe mee met de poll en maak mij weer wat wijzer. Of laat u gaan in de comments. Hebben jullie een ultiem aantal dates waarop het geklonken moet zijn?

7 gedachtes over “De tweede date is cruciaal

  1. Ik stemde voor “we gaan eens checken of dit meer kan worden”. Wanneer je via een dating site voor het eerst met iemand afspreekt, dan bestaat er geen twijfel: dit is een date. Wanneer het op een andere manier gebeurt, dan vind ik het wel goed dat dit op voorhand afgesproken wordt: zien we dit als een date of niet? Of gewoon als een vriendschappelijke ontmoeting zonder meer? Ik ga er trouwens mee akkoord dat de tweede date de moeilijkste is. Of toch diegene waar het grootste risico bestaat op ongemakkelijke stiltes (wegens alles al gezegd tegen elkaar en geen inspiratie meer). En kussen op de derde date? Gaat het tegenwoordig al zo snel? Voor mij hoeft dat absoluut niet, een knuffel/kadootje mag wel 😉 Misschien een teken van onze consumptiemaatschappij, dat het allemaal zo snel moet gaan… NEXT!!! 😉

  2. Sarah

    Steven en ik hebben allebei “de eerste keer dat je met z’n 2 alleen op stap bent ” uitgekozen. Zo kan je maar pas weten of je inderdaad dingen gemeen hebt en of je ook gewoon omkan met de stiltes. Hoe je die stiltes wil opvullen, zal al vrij snel duidelijk worden als het echt goed zit denk ik. Natuurlijk moet er wel eens een moment komen dat jullie allebei jullie kaarten op tafel leggen en dat is nu net het moeilijke aan daten… Wanneer doe je dat? Maar je weet al wat ik ga zeggen natuurlijk: volg je gevoel!!!

  3. eigenlijk passen alle vier de antwoorden hier wel vind ik.
    Maar als je over een “date” spreekt, is het wel met de bedoeling om te kijken of het méér kan worden dan een gewoon vriendenonderonsje. Dus koos ik voor ” De eerste afspraak dat je allebei weet “We gaan eens checken of dit meer kan worden”

    Fijne kerst!

  4. Mijn ervaring leert me dat ik de eerste ‘date’ al weet of het klikt of niet. En met ‘klik’ bedoel ik dan of het contact vriendschappelijk tot relatie-potentieel heeft. Ik gooi dat dan ook op tafel en hoor graag een antwoord van de andere kant. Ik ben nogal voor ‘zeg het, vriendelijk doch eerlijk, duidelijk en no-nonsense, met respect’. Mij viel op dat een aantal mannelijke dates ofwel van hun stoel vielen door mijn eerlijke aanpak ofwel dit konden waarderen. Deze laatsten zijn eerder van de weinige soort en scoren een dikke ‘plus’ bij mij! 🙂 En, tevens, dezelfde dates antwoordden meestal zeer vaag op mijn vraag, alsof ik de beslissende stem had tot het overgaan van een relatie of niet. ‘De man als jager’ is mij dan ook enkel in theorie bekend…

    • Ik heb wel een jager 🙂 een zeldzaam exemplaar, ik heb er ook wel behoorlijk wat geduld voor moeten hebben, maar uiteindelijk loont het wel 😉 Ik was eerst heel voorzichtig en na onze eerste ontmoeting en zijn duidelijke interesse en vragen om elkaar nog eens te zien, heb ik een “chaperonne-afspraak” geregeld, om mij de kans te geven uit te maken of ik een échte date (met zijn 2 dus) wel zag zitten… Op die eerste echte (lange) date kreeg ik een zeer lief kusje op mijn hand en streeltje in mijn nek… Toen was ik hopeloos verloren 😉 Tweede date was inderdaad een stuk aarzelender, want er waren al verwachtingen geïnstalleerd, er was al veel gezegd en ik werd bang… Bang dat k door de verkeerde details verblind werd enzo… Maar bij dat afscheid heeft hij mij wel degelijk gekust, al heeft het toch nog eventjes geduurd voor ik echt klaar was om het een relatie te noemen. Ik heb er geen spijt van 😀

  5. Toen ik nog dates had wist ik het meestal al van het eerste uur of er nog een tweede date ging komen van mijn kant uit. Alleen jammer, als het niet zo was, dat de ander dat niet altijd begrepen had…

Geef een reactie

