Fotochallenge: week 3 en 4

Standaard
  • Omdat ik geen zin had om boodschappen te doen
  • Omdat ik een beetje aan het balen ben dat de brief van het selectiekantoor niet in mijn brievenbus zat
  • Omdat het toch droog was
  • Omdat ik nog wat werk had in te halen met de fotochallenge. Sommige bloggers zitten al in week vier.

… ging ik op stap met mijn fototoestel. Volgens de regels die ik mezelf heb opgelegd ging ik maar twee straten ver. Deze week rechts de straat uit, volgende week misschien links. Het zou grappig zijn om binnen een jaar de straten die ik gecoverd heb eens aan te duiden op een stratenplan.

Wat mij opviel: in mijn zoektocht naar mooie plekjes zag ik heel veel lelijke plekjes die toch de moeite zijn om te fotograferen. Perfectie is saai, lelijkheid kan schoon zijn. Ik val in herhaling geloof ik. Ik hou van ruwe oppervlakken, een aantal tinten grijs (niet de boeken), verdorde planten en stedelijk verval. (Dit weekend in de Kruidtuin en het Groot Begijnhof ook vooral kapotte muurtjes en dode planten gefotografeerd – Als ik nog veel tijd en zin heb straks fix ik een collage later deze week)

Sterk eigenlijk wat ik zie als ik met mijn fototoestel op stap ben, en wat ik niet zie als ik gewoon naar de winkel wandel. De gevallen engeltjes in het Sint-Geertruihof waren mij nooit opgevallen en ik wist niet dat er bij mij om de hoek een scouts en gidsenmuseum is. Ik spotte een vogelnestje in een boom waar ik elke dag voorbij wandel en roze bloesems boven de muur van de pastorij. De eendjes zie ik wel vaker en ik heb er nog steeds medelijden mee.

 

9 gedachtes over “Fotochallenge: week 3 en 4

  1. Het is inderdaad straf hoe je anders naar de dingen gaat kijken. Dat er zeer veel lelijke dingen te vinden zijn, dat ligt toch ook wel een beetje aan de tijd van het jaar. Ik kijk enorm uit naar de lente en zomer om dan dingen te kunnen fotograferen met een mooiere belichting. En bij jouw tweede foto dacht ik: “Amai, da’s wel een zeer blauwe eend dat daarbij is.” Stoem ! 🙂

  2. Roze bloesems? In deze tijd van het jaar?
    En wat een troep waar die eenden in moeten zwemmen. Maar misschien ziet het er vuiler uit dan het eigenlijk is… Je zit mooi op schema, we hebben nog tijd tot zondag hé 😉

    • Menck

      Jazeker, in deze tijd van het jaar. Dat is de bloei van de Viburnum bodnantense ‘Dawn’ of van de Viburnum farreri, beiden winterbloeiers.

      On topic: arme eendjes. Volgens het liedje zwemmen ze in water, niet in smurrie.

  3. brubeck

    Ik heb dat ook nu ik deelneem aan de challenge. Je begint meer op details te letten, soms ook eens hoger kijken dan ooghoogte alleen. Verbazend eigenlijk. Zo zou voorheen zo’n omgevallen beeld of die eendjes me maar amper opgevallen zijn..

  4. Opgepast met gevallen engelen hé! Het zijn engelen die door God uit de hemel zijn gezet. Met de duivel als leider verpersoonlijken zij het kwade. Uit de buurt blijven dus…..
    Beide foto’s hebben iets triestig. Wie laat zo’n mooi beeld op de grond liggen? Zonde toch? Maar het levert wel een sfeervolle foto op. En die eendjes, ocharme!
    p.s. Mijn lievelingsplekje in Leuven is de Kruidtuin!

  5. Leuk he? Inderdaad een kwestie van goed kijken. Ik probeerde bij het fotograferen ook te denken wat de volgers ervan zouden vinden, maar dat doe ik niet meer. Het zijn immers mijn foto’s en ik heb mijn redenen om het zo te nemen.

Geef een reactie

