Mijn vijf van de jaren negentig

Standaard

Laat ik eens mijn vijf platen van de jaren negentig op een rijtje zetten. StuBru doet het al een hele week en er zijn al heel wat bloggers die hun vijf favorieten van de nineties hebben opgelijst. Dit zijn niet de vijf beste platen trouwens, gewoon vijf platen die speciale herinneringen bij mij losmaken. Snel neergetypt, niet over nagedacht want de eerste herinneringen die terugkomen zijn gegarandeerd de beste.

1) Zombie – The Cranberries (1994)

Mijn kennismaking met de moderne muziek. Juffrouw Kris bracht de CD mee naar de klas, we leerden onze eerste woordjes Engels en ik besefte dat er naast Samson&Gert en de muziek van mijn ouders nog andere dingen bestonden. Een paar maanden later lag de CD onder de kerstboom.

2) Tori Amos – Cornflake girl (1994)

Dit liedje is voor mij gelinkt aan de toneelavonden van mijn middelbare school. Zes jaar heb ik meegedaan. Opgeklommen van ‘betekenisloos elfje’ in Shakespeare zijn midzomernachtsdroom naar Alice (in Wonderland). De repetities voor de Variété dat waren zalige woensdagnamiddagen, puberverliefdheden, zangauditie doen en hopen dat je niet wordt uitgekozen om mee te zingen, samen frietjes eten, verkleedpartijtjes, je leraren op een andere manier leren kennen …

3) Laïs – ’t Smidje (1998)

Als jonge tiener ging ik wel eens op kamp met “Den Bond”. Daar leerde ik het liedje en het dansje. En ik kan het nog steeds!

4) Guus Meeuwis – Het is een nacht (1995)

Een schoolreis naar Normandië. Veel WO II-bezoeken die serieus wat indruk op mij maakten en een klasgenootje met een gitaar. Een gitaar en een op dat moment nog redelijk beperkt repertoire. “Het is een nacht” is een aantal keren gepasseerd bij het kampvuur. En wij maar keihard meezingen.

5) Britney Spears – Baby one more time (1998) en The Spice Girls – The lady is a vamp (1997)

Oh yes, ik beken. Nooit posters van een of andere boysband op mijn kamer gehad maar wel voor de televisie meegedanst en -gezongen met de clip van Britney Spears. Ook met The Spice Girls trouwens maar dat is al nummertje zes en ik ging het bij vijf houden.

Geef een reactie

