Een nieuw compactje?

Standaard

Ik sleur altijd en overal een fototoestel mee naartoe. Vandaag mijn spiegelreflex, want ik ga vanavond een fotoverslag maken van de Indische Bistro V van EVA maar meestal een compactje. Alleen lijkt het erop dat mijn compactje aan vervanging toe is.

De beelden lijken ‘flou’ -en nee, de lens is niet gewoon vuil-, hij doet gekke dingen als de zon hard schijnt … Ik vrees dat het verdict ‘versleten’ is.

En ja, ik heb een smartphone. En ja, ik heb die altijd bij dus dat scheelt weer wat plaats in mijn handtas. Maar de kwaliteit van de foto’s is eerder bedenkelijk. Kleuren zien er vaak anders uit. De reactiesnelheid is nog trager dan mijn compactje van den Aldi. Als het donker wordt, hoef ik hem niet boven te halen.

Er zijn dus twee opties… Leren leven met de beperkingen van mijn smartphone (en mijn spiegelreflex meesleuren als ik vermoed dat er zich fotomomenten gaan voordoen) of een nieuw compactje kopen. Suggesties zijn welkom!

Zijn jullie tevreden met de fotoprestaties van jullie telefoon? Waar gebruiken jullie de camera op jullie smartphone voor?

 

10 gedachtes over “Een nieuw compactje?

  1. Gsm wordt gebruikt voor onderweg, om foto’s te instagrammen. Voor “verwachte” fotomomenten neem ik mijn fototoestel mee, een toestel tussen een compacte en een spiegelreflexcamera. Veel mogelijkheden mee, goeie lens, en hij past ook in mijn handtas.

  2. Ik heb al een aantal jaar een Panasonic Lumix LX5. Een fijne compact met een mooie lichtsterke Leicalens erop. Al mijn zelfgemaakte foto’s op mijn blog zijn daarmee gemaakt. Prettige afmetingen, veel mogelijkheden.
    Enne, mijn smartphone… die gebruik ik om te bellen. 🙂

  3. Ik heb naast mijn oude spiegelreflex ook een compact (toevallig ook een Panasonic Lumix zoals Cornutus, maar dan de GF3), maar ik heb 2 verschillende lenzen (een zoom en een vaste) voor deze compact waardoor ik toch nog een beetje het gevoel van de betere camera blijf behouden.

  4. Menck

    Je compactje is duidelijk aan vervanging toe, getuige de foto’s. (Of zijn die van je smartphone? In that case: abominabel.)
    En om op je vraag te antwoorden: ik ben die Belg die geen smartphone heeft. 😉

  5. Ik gebruik mijn smartphonecamera voor foto’s van dingen die ik wil delen op FB of Instagram. Die van mij is niet bepaald van die kwaliteit dat je de gemaakte foto’s kan afdrukken. Ik heb dus ook een spiegelreflex en een compactje 🙂 En mijn compactje is het ook aan het begeven, stilletjesaan; soms (vooral by night) verschijnt er een verticale streep op de foto 😦
    Veel succes met de zoektocht naar een nieuw fotovriendje!!

Geef een reactie

