Poëzie?

Standaard

Op de blog van TWAAIT las ik een stukje over schrijfstijlanalyse. De tool, Stylene, analyseert een stukje tekst, vertelt je of je tekst meer mannelijke of vrouwelijke eigenschappen vertoont, wat voor stukje tekst het is, bij welke schrijven je schrijfstijl het meeste aanleunt…

Ik testte verschillende stukjes tekst van mijn blog. Een stukje over de liefde, een reisverslag … Dat leverde nogal uiteenlopende resultaten op. De ene keer had het stukje meer vrouwelijke of net een tikje meer mannelijke eigenschappen. Geen enkel stukje was uitgesproken mannelijk of vrouwelijk.

 

download3

Mijn stukjes over de liefde zijn poëzie volgens Stylene. Poëzie kan je herkennen aan het gebruik van de eerste persoon en het uiten van positieve gevoelens. Non-fictie werd ook gedetecteerd. Kenmerken: o.a. het gebruik van tegenwoordige tijd.

download2

Qua schrijfstijl zou ik aanleunen bij Jan Wolkers, Herman Koch en als ik reisverhalen laat analyseren weer Tom Lanoye. Ik kon in slechter gezelschap verkeren. Ik heb nog nooit een boek van Jan Wolkers gelezen. Dat moet ik misschien toch maar eens doen.

download1

Conclusie: mijn verschillende stukken tekst leveren zo’n verschillende resultaten op dat er niet veel te concluderen valt. Maar ’t is wel een leuk tooltje.

7 gedachtes over “Poëzie?

  1. Ik heb het ook met verschillende stukjes tekst geprobeerd, ook met wisselende uitkomst. Overwegend hel ik wel over naar de mannelijke kant 🙂 zo leert een mens nog eens iets over zichzelf …

Geef een reactie

