Noorwegen voor vegetariërs

Standaard

Noren eten veel vis en veel vlees. Ook koud. Toen ik op de menukaart een broodje “cold cat” zag staan, bleek het gelukkig te gaan over een vissoort en niet over een kat. Ook eland, rendier en walvis staan op het menu. Die laatste wordt gelukkig nog amper gegeten. Beetje gekookte aardappelen erbij, groentjes die niet gekruid zijn, geen sausje. Na drie dagen gekookte aardappelen met worteltjes begon ik te dromen over pasta, frietjes en boterhammen met choco.

Voor vegetariërs is het land (nog) niet echt een culinair paradijs…

Nochtans houden ze rekening met “speciallekes”. In elk hotel -en zelfs op de ferry- staat er een apart tafeltje met dieetproducten (confituur voor suikerpatiënten, glutenvrij gebak, plantaardige melk) en overal staat aangeduid of iets lactose/gluten/… bevat maar het concept dat er ook mensen bestaan die geen vlees of vis eten is nog niet ingeburgerd. Een slaatje of pistolet zonder spek vinden was een uitdaging.

Ik heb dus elke morgen flink mijn best gedaan bij het ontbijtbuffet. Koffiekoeken lijken ze in Noorwegen ook al niet echt te kennen maar ik heb mij te goed gedaan aan heerlijk brood en tientallen soorten confituur.

Geen restauranttips te delen jammer genoeg maar de chef-kok van het Elveseterhotel in Boverdalen krijgt een speciale vermelding. Speciaal voor mij maakte hij/zij nog zeer last minute een vegetarisch driegangenmenu.

Nog een opsteker: in de burgerbar van de ferry konden al de hamburgers ook met een groentenburger gegeten worden. Veggies veroveren de wereld 🙂

 

3 gedachtes over “Noorwegen voor vegetariërs

  1. Als wij naar Noorwegen gaan plan ik alvast de auto vol te steken met eten… Ik herinner mij dat het ten eerste een duur land is en ten tweede idd andere eetgewoontes, ik kan niet goed tegen te veel verandering haha 🙂

Geef een reactie

