To dierentuin or not to dierentuin

Standaard

Dieren in een kooi, ik ben daar niet zo voor. Voor mij geen hamsters of konijnen in een hokje in een hoek van de living. Ik vind het leuk dat onze katten binnen en buiten kunnen lopen. (Eentje kan zelfs zelf de deur openmaken -maar hem nadien niet terug dichtdoen-) Dierentuinen -zelfs diegene waar dieren in grote ‘natuurlijke’ omgevingen wonen- vind ik dus niet helemaal okay. Ja, ze doen wetenschappelijk onderzoek. Ja, ze organiseren kweekprogramma’s. Ja, ze informeren hun bezoekers over ontbossing, het waarom van bontjassen van sneeuwluipaardpels, het nut van corridors en andere dingen. Maar toch … het wringt een beetje.

Jammer genoeg vind ik het wel leuk om dieren te fotograferen en door (dieren)parken te wandelen.Β Een safari in Kenia zou ook tof zijn maar ik heb jammer genoeg geen onbeperkt budget en ook tijd is een kostbaar goed.

Om een lang verhaal kort te maken. Zaterdag deden we een last minute Planckendael om 100% te kunnen genieten van de laatste zonnestralen.

Mijn favorieten: de pinguins die -als ze daar zelf zin in hebben- gewoon komen poseren op de voetpaden waar de bezoekers rondlopen en de supersnelle klauwaapjes.

Wat foto’s! (Gemaakt met het compactje van het liefje, ik word steeds meer fan van dat machientje)

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

7 gedachtes over “To dierentuin or not to dierentuin

  1. Ik begrijp je aversie voor dierentuinen maar helaas is het tegenwoordig een noodzakelijk kwaad geworden. Gelukkig zijn dierentuinen niet meer zoals vroeger toen men zoveel mogelijk soorten in veel te kleine kooien stak. Vandaag nog las ik een artikel over de witte neushoorn die eigenlijk zo goed als uitgestorven is en dan vind ik het maar goed dat men zoveel soorten probeert te kweken in dierentuinen.
    Mooie foto’s trouwens. Duidelijk Planckendael. πŸ˜‰

  2. Sarah

    ik vind de nieuwe mogelijkheid om de aapjes buiten te laten ravotten ook super leuk, zij vinden het fijn om naar buiten te komen en voor ons is het zalig om hun capriolen te zien πŸ™‚

Geef een reactie

