Geen boodschap van algemeen nut

Standaard

Een van de weinige dingen die mij gegarandeerd op mijn paard krijgen, zijn de boodschappen van algemeen nut op de openbare omroep. Ik vind die vaak helemaal niet nuttig. Vleespromotie bijvoorbeeld, met van die schattige roze varkentjes. En dat terwijl we met z’n allen net minder vlees moeten eten.

Vleeseters hebben meer kans op diabetes type 2, meer kanker en meer hart- en vaatziekten – én grote gevolgen voor het milieu: 80 procent meer broeikasgasuitstoot en meer ontbossing.

 

1 op 2 Vlamingen heeft ook gezegd dat te zien zitten, minder vlees, meer groenten. Dan vind ik het maar logisch dat de VRT dat idee mee promoot.

De petitie van EVA hierover is nog maar enkele uren geleden online gepubliceerd en er hebben al meer 2200 mensen hun handtekening gezet. Niet enkel geitenwollensokken -voor u het zelf zegt-, ook professoren, bioboeren, natuurorganisaties, de Low Impact Man en ikzelf natuurlijk.

Tekenen maar! Als ik dan ooit een televisie heb, ga ik een ontspannen tv-avond tegemoet.

4 gedachtes over “Geen boodschap van algemeen nut

  1. Ik wens de impact van (gematigde) vleesconsumptie op de gezondheid toch tegen te spreken: er is daar geen eensluidend bewijs voor. De negatieve milieu-impact, die is er echter wel. Ik denk alleen al aan de hoeveelheid water die nodig is voor de productie van één kilo vlees. En de uitstoot van broeikasgassen, inderdaad.

  2. Ik denk er even over na en kom tot het volgende : “Het algemeen nut” rekent zoals de gemiddelde Belg, in centjes en niet in gezondheid en milieu. Consumeren, en bij voorkeur bij de “eigen” boer. Vlees is één van de laatste voorbeelden van een echte Belgische productie.

  3. Die van melk dan! Ook helemaal niet nuttig. Die tekst mogen ze er wel af laten; dat is zo achterhaald hé.
    Ik ben geen vegetariër, al zijn er dagen dat ik geen vlees (of vis) eet, maar dat is niet bewust eigenlijk (sommige gerechtjes zijn gewoon lekkerder zonder vlees, andere dan weer net met).

Geef een reactie

