Het weekend is te kort

Standaard

Een wederkerend discussiepunt ten huize “Ditjes en Datjes”, de overvolle planning.

Werk, hobby’s, vrijwilligerswerk, uitstapjes van en naar vrienden en familie. Plus noodzakelijk kwaad genre boodschappen doen,andere huishoudelijke taken, sporten.

Ook ikzelf word een beetje onnozel van de te korte en te drukke weekends maar aan de andere kant kan ik geen nee zeggen, wil ik geen nee zeggen tegen vrienden die ik al te lang niet meer gezien heb. (Of zelfs niet tegen vrienden die ik vorige week nog zag.)

Volgens antropoloog Robin Dunbar kan een mens o.a. door tijdsgebrek maar vijf vrienden hebben. Ik heb er meer … Die Robin kan wel zeggen dat het fysiek en psychisch onmogelijk is om meer dan vijf vriendschappen te onderhouden, ik ga dat toch doen. Meer dan vijf vrienden en een lief.

Daarom ben ik op zoek naar de ultieme tips om tijd te besparen. Het nuttige aan het aangename koppelen (door bijvoorbeeld met vriendinnen te gaan sporten) is niet meer voldoende.

Twee dingen die ik alvast ga proberen

  1. Collect en go –> Boodschappen online bestellen en ophalen i.p.v. zelf met mijn kar door te winkel lopen. In de hoop dat ik niet op Facebook blijf plakken …
  2. Bij het plannen van etentjes en andere uitjes die niet gebonden zijn aan een bepaalde datum, die uitjes niet meteen op het eerste vrije uur in mijn agenda boeken maar bijvoorbeeld pas binnen een paar weken

Twee dingen die ik zeker ga blijven doen

1. Mijn middagpauze optimaal benutten –> Naast het opeten van mijn boterhammen elke middag één TO DO. Afspreken met vrienden doe ik al vaak dan. Maar bijvoorbeeld ook mijn rekeningen betalen op mijn smartphone of een kleerborstel kopen bij ‘den Blokker’
2. TO DO-lijstjes maken

 

6 gedachtes over “Het weekend is te kort

  1. prinses op de kikkererwt

    Ik heb een tijd geleefd zoals jij beschrijft. Weekends vol etentjes en uitstapjes, daarbij werken, huishouden, alles heel goed willen doen. Dat was in de pre-kinderen-fase van mijn leven uiteraard. Nu zou ik niet meer terug willen. Ik ben gesteld geraakt op mijn rust, de ruimte voor mezelf af en toe.

  2. Sarah

    die collect en go is superhandig en werkt ook voor je portemonnee, want meestal als je zelf rondloopt in de winkel neem je nog veel overbodige brol mee 🙂
    vergeet niet om ook gewoon me & we time in te plannen hoor! De zaterdagvoormiddag gaat E. dansen en turnen en dat zit ik gewoon lekker te kijken op de tribune, ook al staat er thuis nog strijk 😉

  3. Het is inderdaad goochelen met vrije tijd, vrienden, familie, je eigen hobby’s, etc. Ik verplicht mezelf de zondagavond vrij te houden, liefst ook gewoon de hele zondag :), en door de werkweek (van maandag t.e.m. donderdag) mag er maar 2 avonden iets gepland staan, de andere 2 wil ik gewoon thuis zitten en daar bezig zijn. Tot nu toe lukt dat prima. En mensen die daarop commentaar hebben omdat ik pas over 2 weken kan afspreken, die kan ik doodbliksemen. Ik ben gewoon een veel aangenamer persoon in de omgang als ik mijn portie me-time gehad heb 😉

Geef een reactie

