Vegetarisch met kip

Standaard

Een belangrijke vraag voor elke Belg die net terug is van een al dan niet verre reis: Hoe was het eten?

Hoe zit het met de vegetarische keuken in Mexico? Redelijk triest. Obers veronderstellen dat vegetarisch betekent dat je vis of kip eet i.p.v. een steak. Tofu en aanverwanten zijn nog niet gearriveerd in Mexicaanse supermarkten. Het antwoord ‘verduras’ (groenten) op de vraag wat ik dan wel eet deed menig kok de wenkbrauwen fronsen.

Mexeten (Small)Gelukkig gingen de meesten wel enthousiast aan de slag met mijn -voor hen- zeer bizar eisenpakket en ontdekte ik enkele adresjes die het vermelden waard zijn.

Toptip van Lonely Planet. Gezellig vertoeven vlakbij het centrale plein. Je zit buiten maar niet aan straat waar de bussen voorbij zoeven aan veel te hoge snelheden.  Wij bleven drie avonden in Mérida en aten twee ervan bij Amaro. Dag twee hadden we snel spijt van onze afwijkende restaurantkeuze. Op mijn bord: een keertje een vreemde lokale groentensoort die wat smaakt zoals een courgette gevuld met soja en kaas, de andere keer spinazielasagne. Elke dag ook live muziek trouwens vanaf 20 uur.

Het enige volledig vegetarische restaurant op onze reis. (Waarschijnlijk één van de weinige vegetarische restaurants tout court) We waren al te laat voor het avondeten, naar Mexicaanse normen sluiten ze vroeg. Een ideaal lunchadres dus, met heerlijke versgeperste fruitsapjes, (vegan) taartjes en originele wraps.

The Pickled Onion is een B&B maar ook al je er niet logeert, kan je ’s avonds zeer lekker eten in het restaurant. Ze hebben verschillende vegetarische gerechten op de kaart staan. Je moet ze alleen weten vinden want de namen van de gerechten zijn soms nogal vaag. Hulp vragen aan de ober is dus handig. Ik leerde er chaya kennen. Een groente die lijkt op spinazie en erg lekker was in combinatie met tortilla’s en zongedroogde tomaatjes.

En ook: bruine bonen en cocktails in overvloed. De bruine bonen ben ik kotsbeu. De cocktails nog niet.

En soms: was het uitzicht alleen al prachtig.

El Inicio - Champoton

El Inicio – Champoton

 

 

4 gedachtes over “Vegetarisch met kip

  1. Hoi, ik kwam toevallig op je blog terecht! Ik ben ook vegetarisch en lach me rot om je verhaal. HEEL HERKENBAAR hier in Colombia 😛 Al moet ik zeggen dat ze er hier in restaurants, ook kleintjes, heel goed mee omgaan. Ze verzinnen altijd wel wat om te eten zonder vlees/kip/vis. Vreemde vragen en blikken krijg ik ook regelmatig, maar het eten wat ik voorgeschoteld krijg ik vaak wel superlekker!

Geef een reactie

