Reisje naar Rusland

Standaard

Als ik aan Rusland denk, denk ik aan wodka, Poetin en barre winters. Het land staat dus niet meteen op mijn lijstje met bestemmingen voor mijn zomervakantie. Ik hou het dus voorlopig op een literaire reis.

Een van mijn bibcollega’s tipte mij het boek “Het brilletje van Tsjechov” van Michel Krielaars. De journalist (ooit Ruslandcorrespondent voor het NRC Handelsblad) bezoekt de steden waar Anton Tsjechov ook ooit was en wisselt fragmenten uit Tsjechovs toneelstukken en korte verhalen met eigen belevenissen en vergelijkingen tussen het Rusland van vroeger en nu.

Ik heb niks met Rusland, de oude Russische meesters heb ik (nog) niet gelezen maar het boek leest als een trein en geeft wel goesting om eens door de Russische klassiekers te bladeren.

 

Brilletje Tsjechov

 

 

5 gedachtes over “Reisje naar Rusland

  1. Rusland staat bij mij wél helemaal bovenaan in mijn wishlist! Alleen kan ik de man daar niet van overtuigen…

    Ik probeer af en toe wel eens iets van Russische auteurs te lezen. Anna Karenina heeft bij mij echt indruk gemaakt. Zeker een kans geven!

  2. De zus is hier net terug van een mini-bezoekje aan Moskou. En afgaande op haar verhalen en foto’s is deze bestemming toch enkele trapjes op mijn wish-list gestegen! 🙂 In combinatie met Sint-Petersburg uiteraard… En dan ineens ook een cruise langs de Baltische staten!! :-p Toevallig nog congé… én budget?? 😉

  3. Sint-Petersburg en Moskou zou ik graag eens bezoeken… Ik las een paar Russische klassiekers, vorig jaar nog De meester en Margarita van Michaïl Boelgakov, en die heb ik graag gelezen ook al was hij een beetje absurd 🙂

Geef een reactie

