Echo!

Standaard

02f2c750-674a-11e5-845c-5f152abfcb56_web_scale_0.4261364_0.4261364__Voor je enthousiast begint te gillen, op like te klikken en de hoela te dansen …

 

Ik ben niet zwanger.

De Amerikaanse journaliste Emily Bingham postte een foto van een zwangerschapsecho en bracht zo heel wat teweeg op de social media.

Ze had natuurlijk meteen ieders aandacht getrokken. (Ik die van jullie ook he, nietwaar?)

Haar boodschap:

‘Nu ik jullie aandacht heb dankzij een algemene zwangerschapsecho die ik vond op Google, wil ik even iets duidelijk maken. Voor je het getrouwde koppel dat al eeuwen samen is vraagt wanneer ze eindelijk aan kinderen beginnen, voor je de ouders van een enig kind vraagt of er een broertje op komst is, voor je 30+’ers vraagt of en wanneer ze kinderen willen, want ja hun biologische klok is toch aan het tikken. Please, stop ermee’, vertelt Emily.

De reden waarom is duidelijk: mensen lopen er niet mee te koop als ze problemen hebben om zwanger te worden. Misschien ben je niet op de hoogte dat mensen aan het rouwen zijn om een miskraam. En je weet al helemaal niet of een relatie wel stabiel genoeg is om aan kinderen te beginnen. ‘Je weet niet dat je schijnbaar onschuldige vraag bij iemand heel veel verdriet, pijn, stress en frustratie kan veroorzaken. Voor sommigen wekt de vraag misschien geen gevoelens op. Maar ik kan je uit eigen ervaring en verhalen van vrienden vertellen: meestal doet die vraag dat wél’.

Eentje om eens over na te denken dit weekend. Geen dank. U bent bedankt.

Want ja, ik krijg die vraag ‘regelmatig’ en nee, ik heb geen goesting om het antwoord op die vraag aan uw neus te hangen.

14 gedachtes over “Echo!

  1. Ik stel die vraag nooit! Ik weet zelf uit ervaring dat die vraag pijn kan doen. Hopelijk zijn er nog veel die dit gaan lezen, of die journaliste, want het is een taboe en mensen denken soms niet na.

  2. Ik vind het een heel knap bericht. Hopelijk schudt het toch een aantal mensen wakker vooraleer ze naar zwangerschappen beginnen vragen. Ik heb het zelf meegemaakt de week na (een vroeg) miskraam, dat een vriendin de onsubtiele opmerking gaf: ” ik had wel gedacht dat …. eerder aan kinderen ging beginnen” (over een gemeenschappelijke vriendin die zwanger wil worden en er meer mee te koop loopt dan ik). Zo zie je maar dat veel mensen, ook al bedoelen ze het niet slecht, domme opmerkingen kunnen geven over zwanger worden…

  3. Nu ja. Ik denk dat het ergens normaal is dat je aan een (jonger) koppel dat al een tijdje samen is op een gegeven moment vraagt “en willen jullie nog kinderen?”. Omdat die mogelijkheid er dus wel is. En als er medische problemen zouden zijn hiermee (zowel bij man of vrouw), waarom daar dan niet gewoon over praten? Wie weet heeft iemand een tip ivm een dokter of zo. Ik zie niet echt in waarom dit zo’n groot taboe zou zijn (maar misschien komt dit omdat ik een man ben).

    • Echte vrienden waar je lief en leed mee deelt ok. Maar er zijn veel meer curieuzeneuzemosterdpotten, verre familieleden die je één keer per jaar ziet, de buurvrouw die aast op je appartement … die zich moeien. En ik vond het al helemaal not done dat vage kennissen kwamen vissen naar de plannen van een bevriend koppel dat we allebei kennen.

  4. Liese

    ik vraag zo’n dingen ook nooit. Ik ken veel te veel koppels waar het moeilijk verloopt/verliep. En hun verhalen doen me inzien dat het echt pijn kan doen als iemand dan heel hoopvol “en?” roept!! Ik ben ook niet van mening dat kinderen “je compleet maken”, ook al heb ik er twee 😀 Als koppel kun je perfect functioneren zonder kinderen.

  5. Sarah

    ik zou hopen dat als mensen het moeilijk hebben, ze hun vrienden nodig hebben om hun gevoelens op tijd en stond eens te kunnen ventileren … kan deugd doen. Natuurlijk ga je dat ook niet aan de grote klok hangen, dus die vraag is inderdaad onvermijdelijk. Ik denk wel dat dit een vraag is die veel mensen misschien ook stellen omdat ze het de andere partij echt wel van harte gunnen! Trouwens, zelfs na 2 kindjes gaat die vraag niet weg, haha, misschien moet je daarvoor over een bepaalde leeftijd komen ofzo, want zelfs nu is de vraag: “en, nog een derde?…” haha!

    • Echte vrienden, ja! Er zijn jammer genoeg heel erg veel curieuzeneuzemosterdpotten met andere bedoelingen. Aan mensen die vragen of je nog geen derde wil, kan je de andere twee misschien eens een weekendje uitlenen? 🙂

  6. Ik ben wel altijd benieuwd naar het ‘waarom’ van mensen die geen kinderen hebben. Omdat ik er zelf ook geen heb, namelijk, en dus die lastige vragen ook regelmatig krijg.

Geef een reactie

