Dagen zonder Boterhammen

Standaard

Morgen start Dagen zonder Vlees. Dit jaar zijn er ook voor vegetariërs een aantal uitdagingen en zoals jullie al konden lezen ga ik daar zelf mee aan de slag.

Voor mij worden het dus eerder ‘Dagen zonder Boterhammen’. Ik heb zelfs niet gewacht op 10/2 om eraan te beginnen. Al op 1 februari heb ik mijn slaatjesbox bovengehaald en zijn we -want het liefje doet mee- vol goede moed aan ‘Dagen Zonder Boterhammen’ begonnen.

Ik kan jullie dus meteen een update geven van hoe we ervoor staan.

Wat ik al opmerkte:

  • Eigenlijk zijn wij goed bezig qua voedselverspilling. Ik heb amper restjes om in onze slaatjes te doen. En restjes die niet in de sla kunnen zwier ik in de soep.
  • Als we gaan winkelen puilt onze kar uit van de groenten. Aangezien we zo weinig restjes hebben maar ook ’s middags volop voor groenten gaan, kopen we heel wat extra veggies. Zoveel mogelijk zonder verpakking uiteraard maar de winkels maken ons dat zeer moeilijk.

Wat kan beter:

  • Het verpakkingsverhaal. Ik neem mijn lunch mee in een herbruikbare verpakking. Maar als de groenten die erin zitten uit een zakje komen … In Leuven hebben we een verpakkingsvrije winkel. Zeer fijn! Maar in welke ‘gewone’ supermarkt kan ik groenten zonder plastic kopen? Tegenwoordig pakken ze zelfs komkommer in. Die hebben nochtans al een jasje.
  • Seizoensgroenten en (koud) slaatjes, dat lukt nog niet zo heel goed. Sla, tomaten, komkommer … zijn vaste waarden in mijn lunchbox maar die groenten komen niet voor op de lijst van Velt. Iemand recepten voor koude slaatjes met raap, bloemkool of rammenas? Anders zal ik moeten overstappen naar microgolflunchen.

De vraag die iedereen zich stelt:

Zie je dat op de weegschaal? Wel geen idee beste vrienden … Ik heb geen weegschaal. En ik doe dit ook niet per se om af te vallen. Als ik binnen een maand nieuwe kleedjes mag/moet gaan kopen gaan we daar niet rouwig om zijn maar het is niet het uiteindelijk doel.

14 gedachtes over “Dagen zonder Boterhammen

  1. Leuk idee! Ik zou dat ook wel graag willen doen, maar het ontbreekt me aan energie ’s avonds om altijd een salade samen te stellen. Veel plezier ermee! Deel je hier eens wat foto’s van slaatjes die je maakt? 🙂
    Op het werk bestel ik nu vaak een salade met couscous, zwarte olijven, geroosterde bloemkool en broccoli en avocado. Heel lekker! Met bloemkool zou je ook ‘bloemkoolrijst’ kunnen maken, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee…

    • Het liefje kookt het avondeten, ik doe de slaatjes. Mijn slaatjes zijn (nog) niet zo instagramwaardig maar ik laat jullie zeker eens meekijken. Ik ga jouw combinatie eens uitproberen!

  2. Ik heb herbruikbare tasjes voor groenten maar inderdaad soms zijn zelfs komkommers ingepakt! 😥 En dat zie ik vaker bij bio-groenten in de gewone winkel dan bij niet bio.

    Er staan toch redelijk wat rauwe groenten bij februari: witlof, wortel, rode biet, rammenas, veldsla, witte kool, pastinaak,…

    • Ik ben (heel soms) nogal een moeilijke eter. 🙂 Geen koude pastinaak voor mij (wel in soep of puree …) en geen warme appels bijvoorbeeld. Met uitzondering in appelcake maar anders eet ik ze enkel ‘zo’. En ik moet duidelijk nog heel veel groenten leren kennen (roodlof, winterpostelein, savooikool) of een tweede kans geven. (spruitjes, rauw witloof) Ik weet wat doen 🙂

  3. Ook een leuke uitdaging! Maar zou voor mij héél moeilijk zijn, ik ben echt zot van boterhammen. Ik eet wel altijd goed donker brood met lekker veel groentjes tussen, zo slecht toch niet he? Heel veel succes!!

  4. Sarah

    groentjes op de markt kopen? die groenteboer verpakt ze heus niet allemaal apart hoor 🙂 wel meer gezeul natuurlijk, want je hebt direct heel wat kilo’s bij!

  5. Ik heb al heel wat winterslaatjes gemaakt! Bijvoorbeeld met veldsla of postelein, witloof, een appel en dan walnoten. Of eentje met geraspte wortel, geraspte rode biet (to die for!!) en ook rapen kan je prima raspen. Ik ben er zelf van verschoten hoeveel er eigenlijk mogelijk is met wintergroenten 🙂

Geef een reactie

