Bezoek Burg Eltz: Wat hebben we geleerd vandaag?

Standaard

Burg Eltz is een van de mooiste kastelen in de Moezelstreek. Het liefje en ik wandelden er in december al eens naartoe maar het kasteel zelf was toen gesloten. Tweede poging dus!

PicMonkey CollageToen we aankwamen bij het kasteel ging net de Duitstalige rondleiding beginnen. De Engelstalige gids vertrok een half uur later. Wij hadden geen geduld en sloten aan bij de Duitstalige groep.

Wat hebben we geleerd?

  • Mijn Duits is slecht maar niet verschrikkelijk slecht. Ik verstond eigenlijk best veel van de uitleg. De data en namen ben ik nu alweer vergeten maar van een uitleg in het Engels had ik niet meer onthouden. Dat de gids gevoel voor humor had, hielp om mij te blijven concentreren.
  • De graven van Eltz moesten een trapje op om in bed te kruipen. Warme lucht stijgt. Zo hoopten ze niet dood te vriezen in hun bed.
  • Ze sliepen ook rechtop zittend met heel het gezin in 1 bed. (Heel het gezin = ma, pa en 6 à 8 kinderen)
  • De madonna met kind en wijndruiven is het duurste stuk in het kasteel. Als je iets mee stelen …
  • We kregen uitleg over het gebruik van wapens, middeleeuwse frigo’s en de ‘dezewoordenkomendekamernietuitbloem’.
  • Van het interieur van het kasteel mochten we geen foto’s maken. Jammer … want het was echt mooi. Toch eens piepen? Dat kan op de officiële site van Burg Eltz.
  • De wandeling van het kasteel terug omhoog naar de parking ging trouwens verbazend veel vlotter dan in december. Hoera voor ropeskipping.
4 gedachtes over “Bezoek Burg Eltz: Wat hebben we geleerd vandaag?

  1. in augustus 2013 verbleven wij in Winningen, een klein dorpje dichtbij Koblenz. Toen maakten wij een fietstocht naar Cochem, en ik denk dat wij deze burcht onderweg zagen liggen. Er liggen er wel meerdere van deze burchten, prachtig om te zien!

  2. Ziet er prachtig uit!
    In Polen hebben we ook ergens een rondleiding in het Duits gevolgd. Ik had vooraf wat schrik want mijn Duits is echt een ramp. Maar wonder boven wonder verstond ik ook de grootste delen!

Geef een reactie

