Veggie in Italië – twee jaar later

Standaard

Twee jaar geleden schreef ik al over vegetarisch eten in Italie. Met klassiekers op de kaart als ‘melanzane alla parmigiana’, pasta met kerstomaatjes, rucola en mozzarella of ‘pizza funghi’ zit je nog steeds vrij safe als veggie in Italië.

Er staat ook steeds meer vegan lekkers op de kaart. Niet enkel op het hippe buskersfestival hadden ze vegan burgers maar bijvoorbeeld ook op terrasjes in Lecce. Minstens een keer of vijf spotte ik de melding dat je kon kiezen voor plantaardige ‘kaas’ op je pizza voor een luttele euro extra.

Maar soms gaat het mis. Dan start een viergangenmenu met een pompoencrème met walnoot en ricotta en een overheerlijke pasta pomodorini om daarna een hoofdgerecht van aardappelen met rozemarijn te serveren. 100% veggie maar redelijk inspiratieloos.

Het dessert was fruit trouwens. Ook heel vegetarisch. Maar voor mij geen dessert. Appeltaart, ijs met bosvruchten … Tot daar aan toe. Maar van enkel fruit word ik niet vrolijk. En dat is het doel van een dessert voor mij.

Voor jou wel een stuk fruit als dessert?

9 gedachtes over “Veggie in Italië – twee jaar later

  1. Hier in Umbrië is het toch wel lastig veggie te eten. Niets speciaals, tenminste in de chique resto’s waar ik de afgelopen dagen heb gegeten. Fruit eet ik vooraf niet als dessert. Ik ben meer van de panna cotta of een goede tira m.

  2. Waarom zou fruit geen dessert zijn? In Marokko was dat in eenvoudige restaurants de enige optie (je kreeg dan wel minstens 3 stuks per persoon dus je kon nog wat meenemen voor onderweg) maar als er meer opties waren, koos ik dan toch ook voor fruit.

    • Ik vind fruit helemaal niet lekker. Me aan het einde van een lekkere maaltijd fruit als dessert voorschoten is als een straf voor mij i.p.v. een fijne afsluiter.

Geef een reactie

