Ik versta er niks van

Standaard

Luxemburgs is een grappig taaltje. Een soort van mengeling van Frans en Duits met hier en daar gekke woorden ertussen die je wel begrijpt als je ze luidop uitspreekt. Zo is ‘Moien’ Goedemorgen en ‘gemeng’ gemeente.

De gemiddelde Luxemburger spreekt ook al die talen (en Engels) vlotjes door elkaar. En door elkaar mag letterlijk genomen worden. Je vraagt iets in het Frans. De eerste zin van het antwoord is in het Frans. De tweede in het Duits.

Bovendien spreekt zo’n 20% van de Luxemburgers Portugees.

Mijn hoofd kan dat niet aan. Als ik Frans verwacht en Duits hoor werken mijn hersenen niet mee … Of ik had last van de warmte …

 

5 gedachtes over “Ik versta er niks van

  1. Sarah

    haha 🙂 lijkt me geweldig, waarschijnlijk ook gewoon een hobby van de mensen om eens lustig met de toeristen te kunnen lachen 🙂

Geef een reactie

