Doe mij maar chocomousse en een compliment

Standaard

Commotie in de media. Jonge moeders blijven zitten met zwangerschapskilo’s en prof Devliegher wil hen in de plaats van de Roze Doos een weegschaal cadeau doen.

Hij zou het eens moeten durven binnenkort … Hij zal er niet goed van zijn.

De gemiddelde vrouw komt zo’n 12 à 13 kilo bij tijdens haar zwangerschap. Op hoeveel ik ga afklokken kan ik uiteraard nog niet weten, maar tussen ons gezegd en gezwegen. Die +13 is al gepasseerd. “En de meeste kilo’s moeten nog komen, jaja ik weet het.” Ik pas meestal niet in het hokje ‘gemiddeld’. Net zomin als ik ooit in een kleedje ‘taille unique’ zal passen.

Ik kan nu al voorspellen dat ik de eerste dagen/weken/maanden ook niet meteen zin ga hebben om te beginnen sporten en diëten. Chocomousse, tiramisu en een glas Champagne voor mij graag. En een complimentje over wat dat lijf van mij gepresteerd heeft.

Lees vooral ook de column van Dalilla Hermans op charliemag.be. Ik volg haar betoog helemaal. (Al ben ik nog niet de ervaringsdeskundige die zij is.)

6 gedachtes over “Doe mij maar chocomousse en een compliment

  1. Toen mijn oudste exact 1 maand oud was, heb ik een verschrikkelijke opmerking gekregen over mijn post-zwangere-blubberlijf. Het is ruim 8 jaar geleden, maar het was het begin van een (hernieuwde) obsessie over mijn gewicht, die er vandaag nog steeds is. Terwijl ik toen gewoon nietsvermoedend op een roze wolk zat hé, wat kon mij de omvang van mijn lijf schelen op dat moment…. Enfin, om maar te zeggen: laat je niet gek maken idd!

  2. Ik viel juist te veel af door de borstvoeding, niet allemaal in de eerste maand natuurlijk, ik was na een maand of drie weer “op gewicht” en dan bleven de kilos er traag maar zeker af gaan tot mijn dochter een jaar was, da’s nog veel minder leuk dan een paar kilo’s te veel hoor. Ik weeg inmiddels enkele kilo’s meer dan voor mijn zwangerschap, maar ik voel me nu véél beter in mijn vel dan toen ik minder woog.

    Die professor, dat is vast een man?

  3. Ik heb al verschillende blogposts gelezen over dit onderwerp en ik durf eigenlijk niet te reageren 🙂

    ja, het was een man. so what? ik vond hem helemaal niet vrouwonvriendelijk of grof. hij sprak over dingen die realiteit zijn. de meeste vrouwen die ik ken wíllen die extra kilo’s na een zwangerschap snel kwijt. en velen weten niet goed hoe ze eraan moeten beginnen. en misschien is een weegschaal als cadeau geven niet zo’n goed idee (maar ik weet ook niet of hij dat écht meent. misschien was het meer een symbool?), maar het kan toch geen kwaad om het ook eens over dat aspect van het zwanger zijn te hebben?

    ps: volgens mij gaat champagne en diëten perfect samen… 🙂

    • Ik vind niet dat het thema onderbelicht wordt 🙂 Genoeg gezeur aan mijn hoofd tijdens alle mogelijke controles. Doe dit, doe dat vooral niet, was je sla goed, niet teveel suikers. Ik vrees echt dat die mens er niet goed van zal zijn als hij mij effectief een weegschaal cadeau komt doen of een symbolische hint richting fitness. Hij mag wel een aantal weken gezond komen koken, zodat ik niet naar de frituur om de hoek hol. Dat zou nu eens hulp zijn die ik wel zou appreciëren. Hij mag een glas Champagne meedrinken :p

  4. Ik las er ook iets over… Zelf ben ik de andere uitzondering: ik ben maar 6 kg bijgekomen in mijn hele zwangerschap, en een week of twee na mijn bevalling kon je niet meer zien dat ik zwanger was geweest. Leuk? Ik vond van niet. Want iedereen maakt(e) opmerkingen over hoe geweldig dat was, dat ik mijn lijn terug had, terwijl ik daar zat met een baby die heel vaak huilde en ons maandenlang ’s nachts amper liet slapen. Het is dus maar hoe je het bekijkt :-).
    Geniet van je champagne en je chocomousse binnen enkele maanden, want een lijf dat een baby heeft gemaakt (en eruit geperst), dat moet gesoigneerd worden 🙂

Geef een reactie

