Hoe kies je een voornaam? Een handig stappenplan. Versie 1.

Standaard

Ik houd al van voor wij aan kindjes begonnen een lijstje bij met mooie namen. Toen we besloten elk zo’n lijstje te maken en de lijsten samen te leggen was ik dus snel klaar.

Stap 1: Denk na over wat je al dan niet wil en bespreek dat met je partner voor hij aan zijn lijstje begint. Dat voorkomt onnodige frustraties. Een naam die je niet telkens hoeft te spellen. Duidelijk een jongen of een meisje. Geen Lindsaytoestanden. Zo’n dingen. (Excuses aan eventuele Lindsays die dit lezen maar ik vind dat geen mooie naam.)

Stap 2: Welke namen noteerden jullie allebei? Is er een naam waar jullie allebei meteen verliefd op zijn? Neen uiteraard niet dat zou te gemakkelijk zijn. Geef de namen een kleurcode. Groen voor ‘ok’, oranje voor ‘mooi maar matcht niet met de voorwaarden. rood voor ‘no way josé’.

Stap 3: Een van de namen van de oranje lijst blijft in je hoofd hangen. Je probeert de naam luidop in de hoop je partner te overtuigen. Zo’n keer of tien per week. Bijvoorbeeld wanneer je de naam opmerkt op een straatnaambord in Sevilla. Of zomaar wanneer je roept dat het eten klaar is.

Stap 4: Het lukt, de partner gaat overstag. Je noemt baby nu allebei zo.

Stap 5: Op het moment dat er beslissingen gemaakt moet worden i.v.m. het geboortekaartje begin je zelf weer te twijfelen … De naam voldoet uiteindelijk niet aan de voorwaarden. Is het dan wel ok? Is het niet te zus of te zo?

Stap 6: Had dit toch beslist voor er zwangerschapshormonen in het spel waren. Was zoveel handiger geweest …

Hoe beslisten jij en je partner de namen van jullie kind(eren)?

 

14 gedachtes over “Hoe kies je een voornaam? Een handig stappenplan. Versie 1.

  1. Naam 1 lag al vast lang voor we aan kindjes dachten, ooit es samen bedisseld in een romantische bui. Naam 2 was moeilijker. We hadden elk onze favorieten. Uiteindelijk gingen we voor een “compromis” naam, tot ik een droom had waarin mijn pa zei dat die naam niet klopte en een andere naam suggereerde, waarop ik mijn (toen nog) lief wakker maakte om te verkondigen dat ik DE naam had. En zo geschiedde. Mijn pa zei later dat de oorspronkelijk naam inderdaad niet zou geklopt hebben. Denk dat hij stiekem zelfs trots is op zijn paranormale interventie. 😉

  2. Mijn kinderen hebben allebei een Ierse naam en die van de jongste voldoet al niet aan jouw eerste criterium (niet moeten spellen)
    We deden de namen op al reizend uiteraard.

  3. Her-ken-baar! Het verhaal achter ‘Juliette’ staat op mijn blog: https://fiekefatjerietjes.wordpress.com/2017/03/30/hoe-juliette-een-juliette-werd/. Geen makkelijke keuze, een naam kiezen, maar je baby zal altijd passen bij de naam die je uiteindelijk kiest :-). Hormonen zorgen inderdaad voor wat twijfel, maar gewoon ervoor gaan. Ik ben wel heel benieuwd naar welke naam jullie gaan kiezen. Misschien moet je dan deze blogpost herschrijven als het kindje geboren is! 🙂

  4. Mijn ex wilde er het eerste trimester niet over praten, want dat zou ongeluk brengen (ik had eerder een miskraam), maar ik had stiekem natuurlijk toch al wel lijstjes, al voor de zwangerschap (ook omdat ik als schrijver natuurlijk regelmatig namen en betekenissen research), en in mijn hoofd heette de baby het eerste trimester Lana (bij mijn eerste zwangerschap was dat Ismael geweest). Toen we wisten dat het een meisje ging worden, heb ik hem dan een lijstje van 15 meisjesnamen voorgelegd, dat gaandeweg is aangegroeid tot 20, waarvan hij er geen enkele goed vond, maar hij kwam zelf ook niet met andere suggesties :/ Uiteindelijk vond hij een paar dagen voor haar geboorte plots Dunya toch mooi, dat was ook al mijn favoriet dus dat viel mee 🙂 Toen begon ik natuurlijk weer te twijfelen, maar dat heb ik toch maar voor mezelf gehouden …

  5. Ohjee dat lijkt me heel moeilijke keuze. Zeker ook omdat je met twee de naam graag moet horen. Ik heb geen kindjes maar ik heb wel een aantal dierennamen gekozen.

    Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke naam 🙂

Geef een reactie

